måndag 13 oktober 2014

Näst sista veckan


Japp. Näst sista vfu-veckan har börjat. Nio dagar återstår. Och bedömningen närmar sig. Jag börjar bli nervös, men för att över huvud taget överleva hela grejen försöker jag att inte tänka på den förrän det är dags. Får ångestpåslag direkt typ, hjärtat börjar fladdra i halsen. Men den här gången bär jag i alla fall med mig minnet av en i huvudsak positiv bedömning från förra vfu:n efter de två första, hemska. Så jag tror det ska gå okej den här gången. Det är bara den där grejen att jag fått ännu en ny vfu-ledare som ska komma ut på bedömning. Är det något jag skulle vilja ge GU underkänt på så är det vissa delar i hur utfasningen av min utbildning gått till. Det är inte schysst att slå ihop vfu-områden och byta ledare hit och dit när det är så lite kvar av utbildningen. Det ger ingen kontinuitet. Hur ska en tredje person kunna avgöra hur jag utvecklats från första bedömningen? Det är illa nog att man bara träffar dessa vfu-ledare just vid bedömningstillfället - som varar som högst ett par, tre timmar... Eller ja, jag träffade honom förstås en onsdageftermiddag i början av terminen förstås. Det hjälpte säkert... Sedan tycker jag det är dumt att så många ämneskurser är så svåra att läsa/har slutat ges trots att det fortfarande är ett antal år kvar innan utbildningen är helt utfasad.

Nå, jag ska inte sura mer över det nu. Jag ska göra mitt allra bästa och se till att bli godkänd istället. Och återgå till att fundera på lektionsplaneringar till ett onsdagspass i svenska som jag ska ansvara för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar